Історія
створення інституту соціального захисту працюючих і, зокрема, соціального
страхування, не така вже й давня. Вона нараховує трохи більше 100 років і бере
свій початок з Германії, де протягом 1883 - 1889 років було прийнято низку
законів про організацію державного соціального страхування робітників. Цей
приклад досить швидко поширився спочатку в багатьох західних країнах, а потім і
по всьому світі. Тепер майже повсюдно в тій чи іншій формі існує державна
система соціального страхування. Природно, що тут в залежності від групи держав
або окремої держави спостерігається чимала різниця в можливостях соціального
захисту.
Україні
притаманний свій шлях розвитку соціального страхування. Перші страхові закони в
Україні, яка була складовою частиною Російської імперії, появились на початку
ХХ століття як захисна реакція урядових структур на вимоги робітників створити
гарантовані правила соціальної захищеності на виробництві. Вже в 1901 році
законодавчим актом передбачалось призначення пенсій робітникам гірничих заводів
і копалень за рахунок роботодавців, яких визнавали
винними в пошкодженні здоров’я. І, як прямий наслідок організованих виступів і
масових страйків робітників, 2 червня 1903 року введено «Правила о вознаграждении потерпевших вследствие несчастных случаев рабочих и служащих, а равно членов их семейств
в предприятиях фабрично-заводской,
горной и горнозаводской промышленности». Цей день став, так би мовити, днем
народження державного соціального страхування.
У 1912
році були прийняті на державному рівні закони «Про забезпечення робітників на
випадок захворювання», «Про страхування робітників від нещасних випадків на
виробництві» і ряд інших. Були створені так звані лікарняні каси, пізніше їх
стали називати страховими касами. Вони надавали робітникам два види допомоги: у
випадку захворювання та при нещасному випадку. Допомога по тимчасовій
непрацездатності призначалась від половини до двох третин заробітку і
виплачувалась лише з четвертого дня хвороби. Допомога по вагітності і пологах
видавалась протягом шести неділь робітницям, які пропрацювали на даному
підприємстві не менше трьох місяців.
Після 1917
року соціальне страхування в Україні розвивалось в єдиному руслі всіх республік
Радянського Союзу. В перші роки після революції в умовах громадянської війни
йшли пошуки більш ефективних форм соціального захисту трудівників. І, як
наслідок, в 1918 році було прийняте положення про соціальне забезпечення
працюючих, яке гарантувало забезпечення всіх найманих працівників незалежно від
особливостей праці допомогою при тимчасовій втраті заробітку у зв’язку з
хворобою, пологами і родами, каліцтвом. Починаючи з 1922 року виплата допомога
здійснювалася безпосередньо підприємствами в залік страхових внесків.
У 1929
році державне соціальне страхування мало єдиний цільовий бюджет. Разом з тим
вже тоді в нормативних-правових актах підкреслювалось, що кошти державного
соціального страхування є цільовими і використовувати їх на інші цілі
недопустимо. А з 1931 року за рахунок коштів державного соціального страхування
фінансуються санаторно-курортне лікування в спеціалізованих установах,
санаторіях, пансіонатах, будинках відпочинку та дитячі оздоровчі табори.
Переломним
моментом в історії соціального страхування є передача його в управління
профспілкам. Рішенням союзного уряду 23 червня 1933 року всі кошти соціального
страхування, а також санаторії, будинки відпочинку та ряд інших установ були
передані профспілкам
Демократичні
перетворення в суспільстві вимагали відповідних змін і в правових відносинах. В
Україні на порядок дня життя поставило питання про удосконалення системи
соціального страхування. У лютому 1991 року Уряд України і профспілки (на той
час Рада Федерації незалежних профспілок України) прийняли спільну постанову
«Про управління соціальним страхуванням в Україні», відповідно до якої утворено
Фонд соціального страхування Української РСР з відділеннями в областях і місті
Києві.
При створенні
Фонду ставилась головна мета – забезпечити фінансову самостійність та
стабільність системи соціального страхування, використати накопичений досвід і
не допустити руйнування механізму реалізації конституційного права громадян на
соціальне страхування.
Мета була досягнута. Підтвердженням цього є те, що Фонд
соціального страхування України, працюючи в екстремальних умовах, викликаними
економічною кризою, стабільно забезпечував всі виплати допомог по соціальному
страхуванню, передбачені діючим законодавством.
Починаючи з 1994 року, країни Європейського союзу за
програмою TACIS надавали допомогу Україні в побудові такої системи.
Завдяки активній співпраці було розроблено проект Концепції соціального
забезпечення населення та «Основ законодавства України про загальнообов’язкове
державне соціальне страхування». Прийняття останніх у 1998 році визначило нові
принципи страхування соціальних ризиків. У подальшому в розвиток Основ було
розроблено пакет законів прямої дії.
Після запровадження в Україні загальнообов’язкового
державного соціального страхування, відповідно до прийнятих законів «Про
загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на
виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності»
(1999 р.), «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок
безробіття» (2000 р.), «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування
у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими
народженням та похованням» (2001 р.) на тристоронній основі було утворено
правління та наглядові ради по кожному виду страхування.
28 грудня
2014 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих
актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального
страхування та легалізації фонду оплати праці» № 77, яким у новій редакції викладено
Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Зокрема, цим законом визначено об’єднати Фонд соціального страхування з
тимчасової втрати працездатності та Фонд соціального страхування від нещасних
випадків на виробництві, створивши натомість Фонд соціального страхування
України.
3 листопада 2015 року було прийнято Закон України №
736-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне
соціальне страхування» щодо забезпечення діяльності фондів соціального
страхування у період реорганізації».
З 1 серпня 2017 року Фонд соціального страхування України
в повній мірі розпочав виконання усіх завдань і функцій, визначених законом.